poniedziałek, 2 lutego 2015

Ciasto pietruszkowe z żurawiną

Ciasto pietruszkowe, kiedy po raz pierwszy o nim usłyszałem, pomyślałem, że to jakiś żart. Pietruszka kojarzyła mi się tylko z sałatką albo zupą. Jednak, gdy wczytałem się w przepis, doszedłem do wniosku, że to nawet może być dobre. Nie myliłem się. Przygotowuje się je dość szybko, a smakuje naprawdę ciekawie. Pietruszka nadaje ciastu, taki lekko ostrawy posmak. W recepturze, jaką dostałem od mojej koleżanki, radzono żeby dodać do niego orzechy. Ja jednak, jestem niereformowalny i zawsze muszę coś w przepisie zmienić. Tym razem, postanowiłem usunąć orzechy i zastąpić je żurawiną. Ta mała modyfikacja, okazała się strzałem w dziesiątkę. Ciasto smakowało fenomenalnie i zniknęło bardzo szybko. Spróbujcie sami.


Składniki:
2 średniej wielkości pietruszki
1 szklanka cukru
3 jajka
szklanka oleju
3 łyżeczki cukru waniliowego
1 szklanka suszonej żurawiny (plus kilka do dekoracji)
2 szklanki mąki pszennej tortowej (polecam od Lubelli, bo jest drobna i zawsze ciasto z nią wychodzi)
1 łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka mielonego imbiru
pół łyżeczki gałki muszkatołowej
Krem na wierzch ciasta:
100 gram masła w temperaturze pokojowej
250 gram kremowego serka białego (u mnie łaciaty)
1,5 szklanki cukru pudru
Pół tabliczki białej czekolady

                 

Przygotowanie:
Pietruszkę obieramy i myjemy. Następnie ścieramy na tarce o oczkach średniej grubości. Odstawiamy na czas przygotowania pozostałych składników.

Jaja wbijamy do miski i ucieramy z 1 szklanką cukru oraz cukrem waniliowym. Gdy masa będzie już puszysta, powoli zaczynamy dodawać olej. Cały czas miksujemy. Wszystko musi się ładnie połączyć, a nasza masa powinna być aksamitna.

Teraz dodajemy mąkę, cynamon, imbir, proszek do pieczenia i gałkę muszkatołową. Delikatnie zaczynamy mieszać ciasto łyżką. Nie miksujecie, lepiej ucierać ciasto łyżką. Gdy wszystkie składniki nam się połączą, mi zajęło to około 3 minut, dodajemy startą pietruszkę i żurawinę. Ponownie łyżką mieszamy wszystko do momentu, aż powstanie nam jednolita masa. Ciasto powinno być gęste, nie może nam powstać lejąca się masa.

Tak przygotowane ciasto, przekładamy do wysmarowanej margaryną i wysypanej bułką tartą, tortownicy o średnicy 25 cm. Pieczmy w nagrzanym do 180 stopni piekarniku przez około 50 minut. Ja piekłem na funkcji góra-dół.

Gdy ciasto się piecze możemy przygotować krem na jego wierzch. Masło, koniecznie w temperaturze pokojowej, przełożyć do miski i dodać kremowy serek. Zacząć miksować na wolnych obrotach, przez około 2 minuty. Następnie przyśpieszyć tempo i stopniowo dodawać cukier puder. Miksować do uzyskania puszystej i gładkiej konsystencji, około 4 minut. Odstawić do lodówki.

Gdy ciasto się upiecze, musimy je wystudzić. Następnie nakładamy na nie przygotowany i schłodzony krem. Dekorujemy kilkoma owocami suszonej żurawiny i ścieramy na drobnej tarce, na wierzch, pół tabliczki białej czekolady. Ciasto przechowujemy w lodówce.

Smacznego :)

                 



2 komentarze: